Szukasz rozwiązania? | Potrzebujesz konsultacji? | Skontaktuj się!

Masz pytanie?

+48 737 185 903

// Znaczenie, działanie, korzyści i najlepsze praktyki

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) - co to właścicwie jest?

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) to ustrukturyzowane podejście mające na celu ochronę danych, zarządzanie ryzykiem i zapewnienie zgodności z wymogami cyberbezpieczeństwa. Ma na celu ochronę cennych zasobów informacyjnych organizacji, zapewniając ich poufność, integralność i dostępność.

Polega na koordynacji procesów, technologii i zasobów w celu efektywnego zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji.

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji

Do czego służy SZBI?

W swojej istocie SZBI chroni poufne informacje przed nieautoryzowanym dostępem, ujawnieniem, zmianą lub zniszczeniem. Wraz z rozprzestrzenianiem się technologii informatycznych i ich kluczową rolą w biznesie, odpowiednie środki bezpieczeństwa są najważniejsze. ISO/IEC 27001 to międzynarodowa norma, która określa wymagania dotyczące ustanawiania, wdrażania, obsługi, monitorowania, przeglądania, utrzymywania i ulepszania SZBI.

Podstawą SZBI jest ocena ryzyka — dogłębna analiza potencjalnych luk i zagrożeń dla zasobów informacyjnych organizacji. Ta ocena ryzyka kieruje wyborem i wdrożeniem środków bezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę rosnącą częstotliwość naruszeń danych i cyberataków, organizacje zdają sobie sprawę ze znaczenia proaktywnego zarządzania ryzykiem w celu uniknięcia kosztownych naruszeń bezpieczeństwa.

Wdrożenie SZBI wiąże się z przyjęciem systematycznego podejścia, które jest zgodne z wymogami bezpieczeństwa ISO 27001. Wiąże się to z tworzeniem zasad, definiowaniem procesów i wdrażaniem technologii w celu skutecznego łagodzenia ryzyka. Proces ten ma na celu ustanowienie kultury świadomości bezpieczeństwa w organizacji i zapewnienie zgodności z odpowiednimi przepisami, m.in. takimi jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO).

Kluczową cechą Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji jest jego zdolność do zapewnienia ustrukturyzowanej i adaptowalnej metodologii zarządzania bezpieczeństwem informacji. Postępując zgodnie z wytycznymi standardu ISO 27001, organizacje mogą dostosowywać środki bezpieczeństwa do swoich konkretnych potrzeb, przestrzegając jednocześnie uznanych na całym świecie najlepszych praktyk. Uzyskanie certyfikatu ISO 27001 pokazuje zaangażowanie organizacji w bezpieczeństwo informacji i przestrzeganie najwyższych standardów w tej dziedzinie.

SZBI przynosi organizacji szereg korzyści. Zmniejsza prawdopodobieństwo naruszeń danych i wycieków informacji poprzez wprowadzenie solidnych kontroli. Zwiększa również zaufanie klientów i partnerów poprzez zapewnienie poufności i integralności ich poufnych danych. Systematyczne podejście SZBI zapewnia, że ​​środki bezpieczeństwa są konsekwentnie stosowane, a wszelkie luki i podatności są szybko usuwane.

Dlaczego warto wdrożyć SZBI?

SZBI ma na celu ochronę danych. Jego wdrożenie zapewnia idealny zestaw reguł gwarantujących, że informacje zawsze nadadzą się do wykorzystania i nie zostaną ujawnione osobom nieupoważnionym. Jest to również sposób na zminimalizowanie negatywnych skutków w przypadku wystąpienia incydentu.

Jest to o tyle ważne, że informacja jest kluczowym elementem codziennej pracy organizacji. Dlatego też standard ten wymaga systematycznej ochrony poprzez spełnianie wymogów bezpieczeństwa różnych interesariuszy. Dodatkowo, ze względu na swoją wagę, informacja może przyciągnąć uwagę złośliwych stron (np. niezadowolonych pracowników, szpiegów przemysłowych, złodziei informacji itp.), które chcą na niej zarobić i nie przejmują się tym, kto zostanie poszkodowany. Dlatego firmy muszą również zapobiegać działaniom takich złośliwych stron i/lub odpowiednio zarządzać nimi, jeśli już mają miejsce.

Etapy uruchamiania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji

SZBI działa w oparciu o szereg etapów w celu ochrony cennych zasobów informacyjnych organizacji. To metodyczne podejście zapewnia, że ​​poufne informacje pozostają bezpieczne, a ryzyko jest skutecznie zarządzane.

Etap 1: Inicjacja

Wdrożenie systemu zaczyna się od zaangażowania kierownictwa i przydziału niezbędnych zasobów. Często powołuje się grupę zarządzającą, aby nadzorować proces wdrażania.

Etap 2: Definicja zakresu

Organizacja definiuje granice SZBI, w tym zasoby informacyjne, procesy i działy, które będą nim objęte. Określenie tego zakresu zapewnia ukierunkowaną i skuteczną implementację.

Etap 3: Ocena ryzyka

Kompleksowa ocena ryzyka obejmuje identyfikację aktywów, analizę zagrożeń, ocenę podatności i określenie potencjalnych skutków. Ten etap identyfikuje najbardziej krytyczne ryzyka.

Etap 4: Postępowanie z ryzykiem

Organizacja dokonuje wyboru sposobów postępowania z ryzykiem, w tym unikanie ryzyka, jego łagodzenie, transfer lub akceptację. Obejmuje to wybór i wdrożenie kontroli bezpieczeństwa w oparciu o ustalone standardy i wytyczne.

Etap 5: Wdrożenie kontroli bezpieczeństwa

W celu wyeliminowania zidentyfikowanych luk w zabezpieczeniach wdrożone zostają szczegółowe kontrole bezpieczeństwa. Kontrole te obejmują rozwiązania techniczne, zasady, procedury i środki fizyczne.

Etap 6:  Opracowanie niezbędnej dokumentacji

Przygotowywana jest szczegółowa dokumentacja, w tym zasady bezpieczeństwa informacji, procedury, polityki, wytyczne i plany wdrażania kontroli. Ta dokumentacja stanowi podstawę struktury Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji.

Etap 7: Szkolenia i budowanie świadomości

Programy szkoleniowe poszerzają wiedzę pracowników o protokołach bezpieczeństwa, procedurach i ich rolach w utrzymywaniu bezpieczeństwa informacji. Umożliwia im to następnie wdrażanie najlepszych praktyk i rozpoznawanie zagrożeń bezpieczeństwa.

Etap 8: Planowanie reagowania na incydenty

Opracowanie trafnego planu reagowania na incydenty, określającego wstępnie zdefiniowane kroki, które należy podjąć w przypadku incydentów lub naruszeń bezpieczeństwa. Taki plan zapewnia szybką i skuteczną reakcję w celu złagodzenia szkód.

Etap 9: Monitorowanie i rejestrowanie

Wdrożenie ciągłego monitoringu systemów, sieci i aplikacji. W tym celu do zbierania i analizowania dzienników bezpieczeństwa często używane są rozwiązania typu SIEM, czyli systemy zarządzania informacjami i zdarzeniami bezpieczeństwa.

Etap 10: Wykrywanie i zapobieganie włamaniom

Systemy IDPS ułatwiają wykrywanie i blokowanie nieautoryzowanego dostępu lub złośliwych działań w czasie rzeczywistym.

Etap 11: Zarządzanie podatnością

Regularnie przeprowadzane są oceny podatności na ataki oraz testy penetracyjne w celu identyfikacji i usunięcia potencjalnych słabości infrastruktury informatycznej organizacji.

Etap 12: Zarządzanie aktualizacjami

Wdrożenie systematycznego procesu mającego na celu identyfikację, testowanie i wdrażanie poprawek zabezpieczeń oraz aktualizacji mających na celu wyeliminowanie znanych luk w zabezpieczeniach.

Etap 13: Wskaźniki wydajności i raportowanie

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) są definiowane w celu pomiaru skuteczności kontroli bezpieczeństwa. Regularne raporty są generowane dla kierownictwa, wykazując zgodność i zrealizowane ulepszenia.

Etap 14: Audyt wewnętrzny

Audyty wewnętrzne są przeprowadzane w celu sprawdzenia wdrożenia i skuteczności kontroli bezpieczeństwa. Audytorzy oceniają przestrzeganie zasad i procedur.

Etap 15: Przegląd zarządzania

Kadra kierownicza wyższego szczebla dokonuje przeglądu wydajności SZBI, jego adekwatności i zgodności z celami organizacji. Podejmowane są decyzje o przydzieleniu niezbędnych zasobów na optymalizację.

Etap 16: Ciągłe doskonalenie

SZBI jest stale udoskonalany na podstawie ustaleń audytu, incydentów i zmieniających się krajobrazów zagrożeń. Procesy są aktualizowane, a kontrole bezpieczeństwa są dostosowywane w celu zwiększenia ochrony.

Norma ISO 27001 i jej zastosowanie w Systemie Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji

Jako wiodący standard zarządzania bezpieczeństwem informacji, ISO 27001 określa jasne wymagania dla SZBI. Jako norma międzynarodowa ISO 27001 ułatwia firmom zapewnienie wdrożenia wszystkich wymaganych elementów.

Jednym z głównych wkładów ISO 27001 w SZBI jest to, że zapewnia elastyczność w podejmowaniu decyzji, które elementy bezpieczeństwa należy wdrożyć – zgodnie z ISO 27001 środki kontroli bezpieczeństwa informacji powinny być wybierane w oparciu o wyniki oceny ryzyka i mające zastosowanie wymagania organizacji i zainteresowane strony. Oznacza to, że ISO 27001 pozwala na elastyczność w zarządzaniu SZBI, umożliwiając organizacjom podjęcie decyzji, jakiego rodzaju zabezpieczenia są wymagane, w oparciu o ich specyficzny profil ryzyka i obsługiwanych klientów.

Korzyści z posiadania SZBI

W dynamicznie zmieniającym się krajobrazie cyberbezpieczeństwa, znaczenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji jest nieocenione. W październikowym raporcie Gartnera z 2022 roku podkreślono tę wagę, prognozując, że inwestycje w rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa informacji i zarządzania ryzykiem przekroczą 188,3 miliarda USD do końca 2023 roku. W związku z tym wdrożenie SZBI stanowi strategiczną przewagę dla firm.

Wdrożenie SZBI przynosi kluczowe korzyści organizacjom z różnych branż. Korzyści te obejmują wzmocnienie ochrony poufnych informacji, zapewnienie nieprzerwanego funkcjonowania operacji biznesowych oraz budowanie zaufania interesariuszy. Poniżej przedstawimy niektóre z kluczowych korzyści ISMS na konkretnych przykładach:

Ochrona danych
Ochrona danych
SZBI zapewnia bezpieczeństwo wrażliwych danych przed nieautoryzowanym dostępem lub naruszeniami. Na przykład instytucja finansowa wykorzystująca SZBI może chronić zapisy finansowe klientów przed cyberatakami.
Zarządzanie ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem
SZBI pomaga organizacjom identyfikować i łagodzić ryzyko. Firma detaliczna wdrażająca SZBI może proaktywnie reagować na potencjalne naruszenia danych kart płatniczych i zapobiegać znacznym stratom finansowym.
Zgodność z przepisami
Zgodność z przepisami
SZBI ułatwia przestrzeganie przepisów i standardów branżowych. SZBI dostawcy programów lojalnościowych zapewnia zgodność np. z przepisami RODO, zachowując poufność danych klientów i unikając kar prawnych.
Ciągłość działania
Ciągłość działania
SZBI obejmuje plany odzyskiwania po awarii, które umożliwiają organizacjom szybkie wznawianie działalności po incydentach. Zakład produkcyjny może przywrócić funkcjonowanie natychmiast po cyberataku, minimalizując przestoje
Lepsza reputacja
Lepsza reputacja
Solidne praktyki bezpieczeństwa informacji poprawiają reputację organizacji. Dostawca usług w chmurze z SZBI wykazuje zaangażowanie w ochronę danych klientów i przyciąga większą liczbę klientów i kontrahentów.
Zaufanie interesariuszy
Zaufanie interesariuszy
SZBI wzbudza zaufanie klientów, partnerów i inwestorów. W przypadku np. platformy e-commerce zapewnia kupujących, że ich dane osobowe i finansowe są bezpieczne, co sprzyja zaufaniu.
Ograniczenie kosztów
Ograniczenie kosztów
Zapobieganie naruszeniom danych za pomocą SZBI pozwala uniknąć finansowych skutków incydentów. Szkoła wyższa z wdrożonym SZBI oszczędza na potencjalnych opłatach prawnych i kosztach przywracania reputacji.
Efektywne przydzielanie zasobów
Efektywne przydzielanie zasobów
SZBI pomaga skutecznie przydzielać zasoby, koncentrując się na ryzykach o wysokim priorytecie. SZBI agencji rządowej zapewnia, że ​​ograniczone zasoby są kierowane na rozwiązywanie krytycznych zagrożeń cyberbezpieczeństwa.
Adaptacja do zagrożeń
Adaptacja do zagrożeń
SZBI pozwala organizacjom rozwijać środki bezpieczeństwa przeciwko zmieniającym się zagrożeniom. Firmie energetycznej pomaga wyprzedzać pojawiające się cyberzagrożenia w ciągle zmieniającym się krajobrazie.
Relacje z dostawcami
Relacje z dostawcami
Zgodność z SZBI wzmacnia relacje z partnerami i dostawcami. SZBI dewelopera oprogramowania może dostarczyć potencjalnym klientom dowodów na bezpieczne praktyki kodowania.
Reakcja na incydenty
Reakcja na incydenty
SZBI obejmuje dobrze zdefiniowane plany reagowania na incydenty. Np. sprzedawcy internetowemu pomaga szybko reagować na naruszenie danych, minimalizując szkody dla reputacji.
Świadomość pracowników
Świadomość pracowników
Szkolenie edukują pracowników na temat zagrożeń bezpieczeństwa i obowiązków. Firma IT zapewnia, że ​​jej pracownicy są wyczuleni na ataki phishingowe i złośliwe oprogramowanie.
Przewaga konkurencyjna
Przewaga konkurencyjna
Organizacje z certyfikowanym SZBI wyróżniają się na rynku. Certyfikacja ISO 27001 dostawcy usług telekomunikacyjnych daje mu przewagę dzięki wykazaniu standardowych praktyk bezpieczeństwa w branży.
Globalne uznanie
Globalne uznanie
Certyfikacja ISO 27001 zapewnia międzynarodowe uznanie jako firmy zachowującej solidne środki bezpieczeństwa. Certyfikowany SZBI międzynarodowej firmy produkującej quady wzmacnia jej reputację poza granicami.
Strategia długoterminowa
Strategia długoterminowa
SZBI promuje kulturę świadomości bezpieczeństwa. SZBI firmy ubezpieczeniowej zapewnia, że ​​praktyki bezpieczeństwa są zintegrowane z jej długoterminową strategią biznesową.
Bezpieczeństwo łańcucha dostaw
Bezpieczeństwo łańcucha dostaw
Wdrożenie SZBI zwiększa bezpieczeństwo w całym łańcuchu dostaw. SZBI producenta farmaceutycznego gwarantuje bezpieczeństwo danych badań medycznych udostępnianych partnerom badawczym

Ryzyka związane z systemem zarządzania bezpieczeństwem informacji

Podobnie jak w przypadku każdego innego systemu, jakość SZBI zależy od ludzi, którzy nim zarządzają i go obsługują. Dlatego też główne ryzyka związane z SZBI są następujące:

  • Brak zrozumienia znaczenia SZBI przy zarządzaniu bezpieczeństwem. Prowadzi to do niesystematycznego wdrażania kontroli bezpieczeństwa, co oznacza wdrażanie kontroli, które nie są potrzebne, lub niewdrażanie kontroli, które są potrzebne, co prowadzi do ogólnego chaosu przy próbie zarządzania wszystkimi tymi kontrolami.
  • Nierozpatrywanie SZBI jako części strategii biznesowej. Bezpieczeństwo informacji musi wspierać główną strategię firmy — np. jeśli firma chce rozszerzyć działalność na nowy rynek, najwyższe kierownictwo musi ustalić, w jaki sposób SZBI może pomóc jej w osiągnięciu tego celu strategicznego.
  • Niejasne cele. Bezpieczeństwo informacji musi być mierzalne, aby łatwo było pokazać jego wartość kierownictwu wyższego szczebla. Jeśli cele są niejasne (np. „Chcemy być bezpieczniejsi”), wówczas bardzo trudno byłoby zmierzyć postęp — zamiast tego muszą być mierzalne, np. „Zwiększyć liczbę klientów o 5% dzięki certyfikacji ISO 27001”.

Opracowanie, aktualizacja i weryfikacja dokumentacji SZBI

Przygotowanie dokumentacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) zgodnie z normą ISO 27001 jest kluczowe dla skutecznego zarządzania bezpieczeństwem informacji.

Rozpoczęcie prac nad opracowaniem dokumentacji SZBI należy zacząć od określenia i identyfikacji wszystkich aktywów informacyjnych w organizacji, takich jak dane, systemy, procedury, infrastruktura, stacje robocze, stosowane oprogramowanie, rodzaj i sposób działania organizacji, procedury, itp.

Ponadto niezbędna jest uprzednia analiza ryzyka – czyli przeprowadzenie oceny ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji, identyfikacja potencjalnych zagrożeń i słabości w systemach. Wyważenie relacji pomiędzy stosowanymi środkami ochrony i kosztami, profilem działalności i zasobami wykorzystywanych danych, zgodnie z zasadą minimalizacji możliwego do zaakceptowania poziomu ryzyka.

Podstawowym elementem w trakcie przygotowywania dokumentacji jest opracowanie polityki bezpieczeństwa informacji – czyli stworzenie polityki bezpieczeństwa informacji, która określa cele i zasady bezpieczeństwa informacji w organizacji. Dokumentacja SZBI obejmuje ponadto takie dokumenty jak inne rodzaje polityk, procedury, wytyczne, związane zasoby oraz działania, które są wspólnie zarządzane przez organizację dążącą do ochrony swoich aktywów informacyjnych.

Przygotowanie dokumentacji jest jednym z elementów procesu wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Opracowując dokumentację weryfikowane jest, czy w danej organizacji istnieją już dokumenty wchodzące w zakres SZBI, w tym udokumentowane i zakomunikowane procedury dotyczące bezpieczeństwa informacji. Upewnia się także, że są one regularnie przeglądane, aktualizowane i komunikowane pracownikom. Analizowane jest również to, jak przebiega kontrola nad procedurami, czy istnieje ryzyko odstępstw od nich oraz jak nadzorowane są procesy związane z przetwarzaniem informacji i ich zabezpieczeniem przed wyciekiem lub utratą.

Na podstawie wyników audytu bezpieczeństwa, analizy ryzyka i istniejącej dokumentacji, opracowane lub zaktualizowane zostaną wymagane dokumenty SZBI.

Przygotowana przez naszych specjalistów dokumentacja SZBI będzie zawierać wszelkie komentarze i wyjaśnienia dotyczące posługiwania się procedurami oraz niezbędne uwagi, aby rozwiać wszelkie wątpliwości co do standardów bezpieczeństwa i planów działania. Przygotowana dokumentacja będzie  przystępna i ograniczona do minimum, aby każdy pracownik wiedział, jak z niej korzystać i jak postępować w zakresie bezpieczeństwa informacji.

Wsparcie przy wdrożeniu SZBI / Przygotowanie do certyfikacji

Naszą pracą zazwyczaj rozpoczynamy od audytu zerowego (zwanego także wstępnym), czyli oceny aktualnego funkcjonowania zarządzania bezpieczeństwem informacji w organizacji. Wynikiem audytu jest raport wskazujący obszary, których funkcjonowanie odbiega od wymagań normy.

W trakcie konsultacji rozpoznamy sytuację w przedsiębiorstwie, czyli zrozumiemy jej strukturę organizacyjną i procesową. Zidentyfikujemy także wymagania prawne oraz biznesowe. Przeprowadzimy inwentaryzację i analizę aktywów. Wykonamy też analizę ryzyka i wydamy rekomendacje, które będą adekwatne do analizy ryzyka.

Jednym z ważniejszych etapów wdrożenia SZBI są szkolenia dotyczące normy. Realizujemy je zarówno dla audytorów wewnętrznych, pracowników organizacji oraz kierownictwa. Stanowią one podstawę do lepszego zrozumienia i łatwiejszego dostosowania się do wymagań wdrażanego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.

Po realizacji szkoleń przeprowadzimy audyt końcowy weryfikujący funkcjonowanie wdrożonego SZBI. Zaczniemy od spotkania otwierającego audyt, podczas którego uzgodnimy założenia, cele oraz sposób komunikacji. Następnie zrealizujemy czynności audytowe, zweryfikujemy zebrane dane i przygotujemy wnioski.

Zaoferujemy wsparcie merytoryczne, know-how oraz doświadczenie, jednak nie wdrożymy Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji za samą organizację. Nie skonfigurujemy serwerów, polityk w konsolach do zarządzania różnego rodzaju oprogramowaniem, ani harmonogramów do tworzenia kopii bezpieczeństwa. To zadania dla pracowników, a odpowiednia egzekucja tych działań zgodnie z opracowaną wcześniej dokumentacją SZBI należy do kierownictwa. Tylko świadomość i odpowiedzialność kierownictwa i pracowników w zakresie bezpieczeństwa danych, opracowanej dokumentacji oraz rzeczywistego postępowania zgodnie z nią jest gwarancją, że system SZBI będzie działać prawidłowo.

Twoja organizacja potrzebuje wsparcia?
Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić!

Wsparcie przy wdrożeniu SZBI
Opracowanie, aktualizacja dokumentacji
Audyt Bezpieczeństwa Informacji
Przygotujemy do certyfikacji ISO 27001
Szkolenia dla pracowników i kierownictwa
Audyty zgodności z KRI, KSC oraz NIS2

    Masz pytania?

    Wypełnij formularz poniżej, jeśli potrzebujesz konsultacji, wyceny, audytu lub kompleksowego wdrożenia.

    Jakim rodzajem usługi jesteś zainteresowany?

    // Chętnie porozmawiamy i doradzimy

    Chcesz przygotować i wdrożyć SZBI w swojej organizacji?

    737 185 903