- +48 737 185 903
- +48 737 185 902
- +48 727 790 662
- Pn - Pt: 9.00 - 17.00
Szukasz rozwiązania? | Potrzebujesz konsultacji? | Skontaktuj się!
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) to ustrukturyzowane podejście mające na celu ochronę danych, zarządzanie ryzykiem i zapewnienie zgodności z wymogami cyberbezpieczeństwa. Ma na celu ochronę cennych zasobów informacyjnych organizacji, zapewniając ich poufność, integralność i dostępność.
Polega na koordynacji procesów, technologii i zasobów w celu efektywnego zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji.
W swojej istocie SZBI chroni poufne informacje przed nieautoryzowanym dostępem, ujawnieniem, zmianą lub zniszczeniem. Wraz z rozprzestrzenianiem się technologii informatycznych i ich kluczową rolą w biznesie, odpowiednie środki bezpieczeństwa są najważniejsze. ISO/IEC 27001 to międzynarodowa norma, która określa wymagania dotyczące ustanawiania, wdrażania, obsługi, monitorowania, przeglądania, utrzymywania i ulepszania SZBI.
Podstawą SZBI jest ocena ryzyka — dogłębna analiza potencjalnych luk i zagrożeń dla zasobów informacyjnych organizacji. Ta ocena ryzyka kieruje wyborem i wdrożeniem środków bezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę rosnącą częstotliwość naruszeń danych i cyberataków, organizacje zdają sobie sprawę ze znaczenia proaktywnego zarządzania ryzykiem w celu uniknięcia kosztownych naruszeń bezpieczeństwa.
Wdrożenie SZBI wiąże się z przyjęciem systematycznego podejścia, które jest zgodne z wymogami bezpieczeństwa ISO 27001. Wiąże się to z tworzeniem zasad, definiowaniem procesów i wdrażaniem technologii w celu skutecznego łagodzenia ryzyka. Proces ten ma na celu ustanowienie kultury świadomości bezpieczeństwa w organizacji i zapewnienie zgodności z odpowiednimi przepisami, m.in. takimi jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO).
Kluczową cechą Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji jest jego zdolność do zapewnienia ustrukturyzowanej i adaptowalnej metodologii zarządzania bezpieczeństwem informacji. Postępując zgodnie z wytycznymi standardu ISO 27001, organizacje mogą dostosowywać środki bezpieczeństwa do swoich konkretnych potrzeb, przestrzegając jednocześnie uznanych na całym świecie najlepszych praktyk. Uzyskanie certyfikatu ISO 27001 pokazuje zaangażowanie organizacji w bezpieczeństwo informacji i przestrzeganie najwyższych standardów w tej dziedzinie.
SZBI przynosi organizacji szereg korzyści. Zmniejsza prawdopodobieństwo naruszeń danych i wycieków informacji poprzez wprowadzenie solidnych kontroli. Zwiększa również zaufanie klientów i partnerów poprzez zapewnienie poufności i integralności ich poufnych danych. Systematyczne podejście SZBI zapewnia, że środki bezpieczeństwa są konsekwentnie stosowane, a wszelkie luki i podatności są szybko usuwane.
SZBI ma na celu ochronę danych. Jego wdrożenie zapewnia idealny zestaw reguł gwarantujących, że informacje zawsze nadadzą się do wykorzystania i nie zostaną ujawnione osobom nieupoważnionym. Jest to również sposób na zminimalizowanie negatywnych skutków w przypadku wystąpienia incydentu.
Jest to o tyle ważne, że informacja jest kluczowym elementem codziennej pracy organizacji. Dlatego też standard ten wymaga systematycznej ochrony poprzez spełnianie wymogów bezpieczeństwa różnych interesariuszy. Dodatkowo, ze względu na swoją wagę, informacja może przyciągnąć uwagę złośliwych stron (np. niezadowolonych pracowników, szpiegów przemysłowych, złodziei informacji itp.), które chcą na niej zarobić i nie przejmują się tym, kto zostanie poszkodowany. Dlatego firmy muszą również zapobiegać działaniom takich złośliwych stron i/lub odpowiednio zarządzać nimi, jeśli już mają miejsce.
SZBI działa w oparciu o szereg etapów w celu ochrony cennych zasobów informacyjnych organizacji. To metodyczne podejście zapewnia, że poufne informacje pozostają bezpieczne, a ryzyko jest skutecznie zarządzane.
Wdrożenie systemu zaczyna się od zaangażowania kierownictwa i przydziału niezbędnych zasobów. Często powołuje się grupę zarządzającą, aby nadzorować proces wdrażania.
Organizacja definiuje granice SZBI, w tym zasoby informacyjne, procesy i działy, które będą nim objęte. Określenie tego zakresu zapewnia ukierunkowaną i skuteczną implementację.
Kompleksowa ocena ryzyka obejmuje identyfikację aktywów, analizę zagrożeń, ocenę podatności i określenie potencjalnych skutków. Ten etap identyfikuje najbardziej krytyczne ryzyka.
Organizacja dokonuje wyboru sposobów postępowania z ryzykiem, w tym unikanie ryzyka, jego łagodzenie, transfer lub akceptację. Obejmuje to wybór i wdrożenie kontroli bezpieczeństwa w oparciu o ustalone standardy i wytyczne.
W celu wyeliminowania zidentyfikowanych luk w zabezpieczeniach wdrożone zostają szczegółowe kontrole bezpieczeństwa. Kontrole te obejmują rozwiązania techniczne, zasady, procedury i środki fizyczne.
Przygotowywana jest szczegółowa dokumentacja, w tym zasady bezpieczeństwa informacji, procedury, polityki, wytyczne i plany wdrażania kontroli. Ta dokumentacja stanowi podstawę struktury Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji.
Programy szkoleniowe poszerzają wiedzę pracowników o protokołach bezpieczeństwa, procedurach i ich rolach w utrzymywaniu bezpieczeństwa informacji. Umożliwia im to następnie wdrażanie najlepszych praktyk i rozpoznawanie zagrożeń bezpieczeństwa.
Opracowanie trafnego planu reagowania na incydenty, określającego wstępnie zdefiniowane kroki, które należy podjąć w przypadku incydentów lub naruszeń bezpieczeństwa. Taki plan zapewnia szybką i skuteczną reakcję w celu złagodzenia szkód.
Wdrożenie ciągłego monitoringu systemów, sieci i aplikacji. W tym celu do zbierania i analizowania dzienników bezpieczeństwa często używane są rozwiązania typu SIEM, czyli systemy zarządzania informacjami i zdarzeniami bezpieczeństwa.
Systemy IDPS ułatwiają wykrywanie i blokowanie nieautoryzowanego dostępu lub złośliwych działań w czasie rzeczywistym.
Regularnie przeprowadzane są oceny podatności na ataki oraz testy penetracyjne w celu identyfikacji i usunięcia potencjalnych słabości infrastruktury informatycznej organizacji.
Wdrożenie systematycznego procesu mającego na celu identyfikację, testowanie i wdrażanie poprawek zabezpieczeń oraz aktualizacji mających na celu wyeliminowanie znanych luk w zabezpieczeniach.
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) są definiowane w celu pomiaru skuteczności kontroli bezpieczeństwa. Regularne raporty są generowane dla kierownictwa, wykazując zgodność i zrealizowane ulepszenia.
Audyty wewnętrzne są przeprowadzane w celu sprawdzenia wdrożenia i skuteczności kontroli bezpieczeństwa. Audytorzy oceniają przestrzeganie zasad i procedur.
Kadra kierownicza wyższego szczebla dokonuje przeglądu wydajności SZBI, jego adekwatności i zgodności z celami organizacji. Podejmowane są decyzje o przydzieleniu niezbędnych zasobów na optymalizację.
SZBI jest stale udoskonalany na podstawie ustaleń audytu, incydentów i zmieniających się krajobrazów zagrożeń. Procesy są aktualizowane, a kontrole bezpieczeństwa są dostosowywane w celu zwiększenia ochrony.
Jako wiodący standard zarządzania bezpieczeństwem informacji, ISO 27001 określa jasne wymagania dla SZBI. Jako norma międzynarodowa ISO 27001 ułatwia firmom zapewnienie wdrożenia wszystkich wymaganych elementów.
Jednym z głównych wkładów ISO 27001 w SZBI jest to, że zapewnia elastyczność w podejmowaniu decyzji, które elementy bezpieczeństwa należy wdrożyć – zgodnie z ISO 27001 środki kontroli bezpieczeństwa informacji powinny być wybierane w oparciu o wyniki oceny ryzyka i mające zastosowanie wymagania organizacji i zainteresowane strony. Oznacza to, że ISO 27001 pozwala na elastyczność w zarządzaniu SZBI, umożliwiając organizacjom podjęcie decyzji, jakiego rodzaju zabezpieczenia są wymagane, w oparciu o ich specyficzny profil ryzyka i obsługiwanych klientów.
W dynamicznie zmieniającym się krajobrazie cyberbezpieczeństwa, znaczenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji jest nieocenione. W październikowym raporcie Gartnera z 2022 roku podkreślono tę wagę, prognozując, że inwestycje w rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa informacji i zarządzania ryzykiem przekroczą 188,3 miliarda USD do końca 2023 roku. W związku z tym wdrożenie SZBI stanowi strategiczną przewagę dla firm.
Wdrożenie SZBI przynosi kluczowe korzyści organizacjom z różnych branż. Korzyści te obejmują wzmocnienie ochrony poufnych informacji, zapewnienie nieprzerwanego funkcjonowania operacji biznesowych oraz budowanie zaufania interesariuszy. Poniżej przedstawimy niektóre z kluczowych korzyści ISMS na konkretnych przykładach:
Podobnie jak w przypadku każdego innego systemu, jakość SZBI zależy od ludzi, którzy nim zarządzają i go obsługują. Dlatego też główne ryzyka związane z SZBI są następujące:
Przygotowanie dokumentacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) zgodnie z normą ISO 27001 jest kluczowe dla skutecznego zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Rozpoczęcie prac nad opracowaniem dokumentacji SZBI należy zacząć od określenia i identyfikacji wszystkich aktywów informacyjnych w organizacji, takich jak dane, systemy, procedury, infrastruktura, stacje robocze, stosowane oprogramowanie, rodzaj i sposób działania organizacji, procedury, itp.
Ponadto niezbędna jest uprzednia analiza ryzyka – czyli przeprowadzenie oceny ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji, identyfikacja potencjalnych zagrożeń i słabości w systemach. Wyważenie relacji pomiędzy stosowanymi środkami ochrony i kosztami, profilem działalności i zasobami wykorzystywanych danych, zgodnie z zasadą minimalizacji możliwego do zaakceptowania poziomu ryzyka.
Podstawowym elementem w trakcie przygotowywania dokumentacji jest opracowanie polityki bezpieczeństwa informacji – czyli stworzenie polityki bezpieczeństwa informacji, która określa cele i zasady bezpieczeństwa informacji w organizacji. Dokumentacja SZBI obejmuje ponadto takie dokumenty jak inne rodzaje polityk, procedury, wytyczne, związane zasoby oraz działania, które są wspólnie zarządzane przez organizację dążącą do ochrony swoich aktywów informacyjnych.
Przygotowanie dokumentacji jest jednym z elementów procesu wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Opracowując dokumentację weryfikowane jest, czy w danej organizacji istnieją już dokumenty wchodzące w zakres SZBI, w tym udokumentowane i zakomunikowane procedury dotyczące bezpieczeństwa informacji. Upewnia się także, że są one regularnie przeglądane, aktualizowane i komunikowane pracownikom. Analizowane jest również to, jak przebiega kontrola nad procedurami, czy istnieje ryzyko odstępstw od nich oraz jak nadzorowane są procesy związane z przetwarzaniem informacji i ich zabezpieczeniem przed wyciekiem lub utratą.
Na podstawie wyników audytu bezpieczeństwa, analizy ryzyka i istniejącej dokumentacji, opracowane lub zaktualizowane zostaną wymagane dokumenty SZBI.
Przygotowana przez naszych specjalistów dokumentacja SZBI będzie zawierać wszelkie komentarze i wyjaśnienia dotyczące posługiwania się procedurami oraz niezbędne uwagi, aby rozwiać wszelkie wątpliwości co do standardów bezpieczeństwa i planów działania. Przygotowana dokumentacja będzie przystępna i ograniczona do minimum, aby każdy pracownik wiedział, jak z niej korzystać i jak postępować w zakresie bezpieczeństwa informacji.
Naszą pracą zazwyczaj rozpoczynamy od audytu zerowego (zwanego także wstępnym), czyli oceny aktualnego funkcjonowania zarządzania bezpieczeństwem informacji w organizacji. Wynikiem audytu jest raport wskazujący obszary, których funkcjonowanie odbiega od wymagań normy.
W trakcie konsultacji rozpoznamy sytuację w przedsiębiorstwie, czyli zrozumiemy jej strukturę organizacyjną i procesową. Zidentyfikujemy także wymagania prawne oraz biznesowe. Przeprowadzimy inwentaryzację i analizę aktywów. Wykonamy też analizę ryzyka i wydamy rekomendacje, które będą adekwatne do analizy ryzyka.
Jednym z ważniejszych etapów wdrożenia SZBI są szkolenia dotyczące normy. Realizujemy je zarówno dla audytorów wewnętrznych, pracowników organizacji oraz kierownictwa. Stanowią one podstawę do lepszego zrozumienia i łatwiejszego dostosowania się do wymagań wdrażanego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Po realizacji szkoleń przeprowadzimy audyt końcowy weryfikujący funkcjonowanie wdrożonego SZBI. Zaczniemy od spotkania otwierającego audyt, podczas którego uzgodnimy założenia, cele oraz sposób komunikacji. Następnie zrealizujemy czynności audytowe, zweryfikujemy zebrane dane i przygotujemy wnioski.
Zaoferujemy wsparcie merytoryczne, know-how oraz doświadczenie, jednak nie wdrożymy Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji za samą organizację. Nie skonfigurujemy serwerów, polityk w konsolach do zarządzania różnego rodzaju oprogramowaniem, ani harmonogramów do tworzenia kopii bezpieczeństwa. To zadania dla pracowników, a odpowiednia egzekucja tych działań zgodnie z opracowaną wcześniej dokumentacją SZBI należy do kierownictwa. Tylko świadomość i odpowiedzialność kierownictwa i pracowników w zakresie bezpieczeństwa danych, opracowanej dokumentacji oraz rzeczywistego postępowania zgodnie z nią jest gwarancją, że system SZBI będzie działać prawidłowo.
// Chętnie porozmawiamy i doradzimy
737 185 903